دوروتی کارنگی، آیین همسرداری، ترجمه مهستی شهلایی، صفحه 55


خانم مارژوری هلمنر:

کمتر مردی وجود دارد که تعریف و تمجید زن، او را به وجد و شوق نیاورد.

وقتی به مردی گفته شود:

تو نظیر نداری، تو مردی ممتاز هستی.

همین تمجید و تعریف مختصر روحیه او را تقویت میکند تا واقعا

همان شخصیت عالی و ممتاز را تصاحب کند.


همسران سازگار صفحه ۱۴۰


بازتابِ احساس و محتوا در کنار هم، به همسر شما ثابت میکند که شنونده خوبی هستین.

بازتابِ احساس باعث میشود

فردِ مقابل حس کند همسرش او را درک میکند و به خواستهِ او گوش میدهد.

بازتابِ احساس منعکس کننده عواطف است.

و بازتاب محتوا همچون بازتابِ احساس به همسر شما میفهماند که شما از عقل

و منطق پیروی میکنید.

بازتابِ محتوا منعکس کننده مفهوم سخنان همسر است.

دل يكدله كن = فقط به خاطر خدا نفس بکش


اى يكدله‏ى صد دله، دل يكدله كن

مهر دگران را ز دل خود يله كن

يك روز به اخلاص بيا بر در ما

گر كام تو بر نيامد آنگه گله كن


خداوند دعای بنده اش را فورا اجابت می کند اما بخشيدن مطلوب او را به تأخير مى‏اندازد.


آن يكى اللَّه مى‏گفتى شبى --- تا كه شيرين مى‏شد از ذكرش لبى

گفت شيطان آخر اى بسيار گو --- اين همه اللَّه را لبيك کو؟؟؟

گفت لبيكم نمى‏آيد جواب --- ز آن همى ترسم كه باشم ردّ باب

گفت آن اللَّه تو لبيك ماست --- آن نياز و درد و سوزت پيك ماست

حيله‏ها و چاره جوييهاى تو --- جذب ما بود و گشاد اين پاى تو

ترس و عشق تو كمند لطف ماست --- زير هر يا رب تو لبيكهاست


به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند



که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی


امالي مفيد، ص 259


امام علی(ع):

مسلمان در امانت، خيانت نورزد

و در وعده، تخلف نکند

و در سخن، دروغ نگويد.


تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 338


حضرت محمد(ص):

اما اِبْنَتي فاطمةُ فهي سيدةُ نِساءِ العالمينَ من الاوّلينَ‌ و الآخرينَ.

اما دخترم فاطمه پس او سرور زنان جهان هستي از گذشتگان و آيندگان است.


غررالحكم، ح 1340


امام علی(ع):

اخلاص، نهايت و هدف دين است.


احتیاط واجب و احتیاط مستحب


منظور از «احتیاط واجب» آن است که

مجتهد روى جهاتى فتواى نهایى خود را بیان نکرده باشد

در این صورت مقلّد مى تواند به آن احتیاط عمل کند و

مى تواند به مرجع دیگرى مراجعه نموده و به فتواى او عمل نماید

ولى «احتیاط مستحب» چنین نیست، مى تواند آن را عمل کند یا رها نماید.


مستدرك الوسائل، ج 2، ص 105




امام صادق(ع):

ياد مرگ، خواسته هاي نفساني را مي ميراند و عوامل غفلت را ريشه كن مي كند.


امالی شيخ صدوق، ص 223


حضرت محمد(ص):

شوخی زياد، آبرو را می برد.


اعلام الدين، ص 303


امام صادق(ع):

مومن مدارا می كند و جدال نمی كند.

بحار الانوار، ج 93، ص 130


امام صادق(ع):

بيماران خود را با صدقه دادن درمان كنيد.


بحار الانوار، ج 92، ص 177


حضرت محمد(ص):

بزرگواران امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند.


آیا همسر نوح(ع) و همسر لوط(ع) به این دو بزرگوار خیانت جنسی کردند؟!


اين دو زن به اين دو پيامبر بزرگ خيانت كردند، اما خيانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود

چنانكه از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام پرسيدند:

مگر زنان پيغمبران هم ممكن است خيانتكار باشند كه خدا در قرآن مى فرمايد؟

حضرت فرمودند:

نه، خيانت به آن معنا نيست كه در نظر شماست. خيانت آنان اين بود كه همسر خوبى براى

شوهران خود نبودند و اسرار خانه را به خارج مى بردند و همرنگ جماعت شده بودند.


حرف زدن با حورالعین



در اینکه حورالعین قابلیّت ارتباط جنسی را دارد، شک نیست. چون در آیات به صفت باکره بودن آنها

اشاره شده. امّا باید دانست که لذّت جنسی، تنها کار ویژه ی حورالعین نیست؛ بلکه اهل بهشت، از

انس با حورالعین و گفتگو با آنها نیز لذّت می برند. لذا چه بسا زنان نیز حورالعین مؤنث داشته باشند؛

امّا نه برای روابط جنسی؛ بلکه برای انس گیری. چرا که به تعبیر یک روانشناس غربی، زنان قهوه خوردن

با یک مونس را به ارتباط جنسی با او ترجیح می دهند. حقیقت نیز این است که زنان، بیشتر دوست

دارند معشوق باشند تا شریک جنسی. هنر خاصّ حورالعین نیز فقط زیبایی و شریک جنسی خوب بودن

آنها نیست، بلکه برترین هنرشان این است که عاشق و شیدای همنشین خود می باشند. واقع امر این

است که اکثر زنان از روابط جنسی صرف، دل خوشی ندارند؛ بلکه معاشقه ی ضمن روابط جنسی است

که آنها را به روابط جنسی علاقه مند می کند. لذا اگر مردی به هنگام ارتباط جنسی، اهل معاشقه

نباشد، همسر خود را راغب به ارتباط جنسی نخواهد یافت. به تعبیر یک روانشناس، زن، معاشقه با یک

مرد کوتوله و کچل و کور را ترجیح می دهد به ارتباط جنسی با یک مرد خوش تیپ و خوش قیافه ای که

معاشقه نمی داند؛ و مثل خروس، کار آخر را همان اوّل انجام می دهد.

پس زنان نیز می توانند حورالعین داشته باشند و از عشق و علاقه و انس گیری آنها بهره ببرند

بی آنکه با آنها ارتباط جنسی داشته باشند. همان گونه که شوهر کردن، زنان را از داشتن دوستان

جون جونی از جنس خودشان بی نیاز نمی کند.


وسائل الشیعه، ج5، ص6


امام صادق(ع):

البس و تجمل فان الله جمیل یحب الجمال و لیکن من حلال.

لباس زیبا بپوش که همانا خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد البته باید از حلال باشد.


تصنيف غررالحكم، ص 256، ح 5409


امام علی(ع):

زكات زيبايی، عفت و پاكدامنی است.

غرر الحكم، ح 9660


امام علی(ع):

چه زيباست براي انسان كه به اندك بسازد و فراوان ببخشد.


الخصال، ج 2، ص 622


امام علی(ع):

مومن با برادر مومنش

۱- فريبكاري نمي كند

۲- به او خيانت نمي کند

۳- او را خوار نمي سازد

۴- به او تهمت نمي زند.


بحار الانوار، ج 75، ص 147


حضرت محمد(ص):

هيچ يك از شما نبايد احدي از بندگان خدا را خوار و بي مقدار شمارد.


بخشی از نامه ای است که امام خمینی برای همسر گرامی خود نوشتند:


تصدقت شوم

الاهی قربانت بروم

در این مدت که مبتلای به جدایی از نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم

متذکر شما هستم

و صورت زیبایت در آینه قلبم منقوش است

عزیزم

امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند

حال من با هر شدتی باشد می گذرد

ولی به حمد الله تا کنون هر چه پیش آمد، خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم

حقیقتا جای شما خالی است

تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوشی دارد

صد حیف محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد

جای شما خیلی خیلی خالی است

دلم برای پسرت قدری تنگ شده است...

تصدقت، قربانت، روح الله

(فروردين1312/ صحیفه امام، ج۲، ص۷۷)

امام خمینی در سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی با خدیجه ثقفی دختر میرزا محمد ثقفی تهرانی ازدواج کرد.

امام خمینی چه قبل از ازدواج با خانم ثقفی چه بعد از ازدواج با ایشان، ازدواج دیگری نکرده بودند.

امام در طول عمرشان حتی یکبار هم متعه (ازدواج موقت) نکرده بودند.

خانم ثقفی (متولد 1292 شمسى):

ايشان اصلاً زن نديده بودند، بعداً خودشان (امام خمینی) به من (خدیجه ثقفی) گفتند.

وقتی ابوحنیفه از اباجعفر محمد بن نعمان پرسید:

ای اباجعفر، درباره ازدواج موقت چه میگویی؟ آیا فکر میکنی این عمل کار حلالی است؟

پاسخ داد: آری.

ابوحنیفه پرسید: پس چرا...؟!

ابوجعفر به او گفت:

مگر هر کاری به صرف اینکه حلال است، مطلوب است؟

مردم دارای مراتب و جایگاه خاصی هستند، قرار نیست افراد بلندمرتبه هر کاری که حلال

است در شاءن خود ببینند و انجام دهند. الکافی، ج۵، ص۴۰۵

علی بن یقطین از امام کاظم(ع) درباره ازدواج موقت میپرسد و حضرت میفرماید:

ما انت و ذاک؟!

تو را با ازدواج موقت چه کار؟!

الکافی، ج۵، ص۴۵۲

عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) درباره ازدواج موقت میپرسد، حضرت میفرماید:

لا تدنس نفسک بها.

خود را بدان آلوده نساز.

مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۴۵۵


بحارالانوار، ج 74، ص 188


حضرت محمد(ص):

دوستي دنيا در دل بنده اي جاي نگرفت جز اينكه سه خصلت در آن پيوسته وجود دارد:

۱- مشغوليتي كه رنجش پايان نپذيرد

۲- فقري كه توانگريش درك نشود

۳- آرزوئي كه به پايانش نرسد.

امام علی(ع): الجَهْلُ أَدْوَأُ الدَّاءِ. غرر الحكم، ح 820



نادانی، بدترين درد است.


مجلس اول امالی شیخ مفید


رسول خدا(ص):

هيچ گامى نزد خدا از اين دو گام محبوبتر نيست:

۱- گامى كه يك مؤمن در راه خدا بردارد و صف جهاد را محكم كند

۲- گامى كه يك مؤمن در راه پيوند با خويشاوندى كه با او قطع رابطه كرده بردارد.

و هيچ جرعه اى نزد خدا از دو جرعه محبوبتر نيست:

۱- جرعه خشمى كه مؤمنى با حلم و بردبارى فرو برد

۲- جرعه رنج و مصيبتى كه مؤمنى با صبر و استقامت بكام كشد.

و هيچ قطره اى نزد خدا از دو قطره محبوبتر نيست:

۱- قطره خونى كه در راه خشنودى خدا ريخته شود

۲- قطره اشكى كه در تاريكى و دل شب از بيم خدا بر رخسارى بغلطد.


مجلس اول امالی شیخ مفید


امام باقر(ع):

على(ع) را فروتر از آن مقامى كه خدا قرارش داده نياوريد، نیز فراتر از آنچه كه خدايش گذارده ننهيد.


مجلس اول امالی شیخ مفید


امام سجاد(ع):

هر كس مؤمن گرسنه اى را طعام دهد خداوند از ميوه هاى بهشتى به او بخوراند

و هر كس مؤمن تشنه اى را سيراب كند خداوند از شراب سر به مهر بهشتى سيرابش نمايد

و هر كس مؤمنى را بپوشاند خداوند از لباسهاى بهشتى به او بپوشاند.


مجلس اول امالی شیخ مفید


رسول خدا(ص):

چهار چيز از ذخائر نيكيهاست:

۱- پنهان داشتن حاجت و نياز

۲- پنهان داشتن صدقه

۳- پنهان داشتن بيمارى

۴- پنهان داشتن مصيبت و گرفتارى.


الخصال، ج 1، ص 285


امام صادق(ع):

ابليس گفت: پنج نفر هستند که هيچ چاره اي براي آنها ندارم

اما ديگر مردمان در مشت من هستند:

۱- کسی که به خدا پناه برد و در همه کارهايش به او تکيه کند

۲- کسي که شب و روز بسيار تسبيح خدا گويد

۳- کسي که براي برادر مؤمنش آن پسندد که براي خود مي پسندد

۴- کسي که هر گاه مصيبتي به او مي رسد، بي تابي نمي کند

۵- کسي که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزيش را نمي خورد.


مفاتيح الجنان، ص 217


امام مهدی(ع) در فرازي از مناجات خويش با خداوند بزرگ، عرض کرد:

... وَ عَليَ النِّساءِ بالحَياءِ و العِفَّةِ.

... پروردگارا به زنان، حياء و پاك دامنی ارزانی بدار.