حكمت رسيدن به حق به واسطه علم و عقل است.



حكمت يك حالت و خصيصه درك و تشخيص است كه شخص به وسيله آن ميتواند 

حق و واقعيّت را درك كند و مانع از فساد شود.


امام صادق(ع) در الکافی، ج۲، ص۳۱۰ میفرمایند:



تکبر آن است که مردم را کوچک شماری و حق را نشناسی.


محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج۲، ص۳۲۰



یکی از اصحاب امام صادق(ع) میگوید:

عرض کردم چه چیزی ایمان را در بنده خداوند تثبیت میکند؟

امام(ع) فرمودند: تقوا.

عرض کردم: چه چیزی ایمان را از او میگیرد؟

فرمودند: طمع.


خشمی که برای رضای خدا نباشد، آثار ناگواری بر جای می نهد.


حضرت محمد(ص) در الکافی، ج۲، ص۳۰۲ میفرمایند:

خشم، ایمان را نابود میکند، چنان که سرکه عسل را.

امام صادق(ع) در الکافی، ج۲، ص۳۰۵ میفرمایند:

آنکه خشم خود را مهار نکند، عقل خود را از دست میدهد.


امام رضا(ع) در بحار الانوار، ج70، ص353 میفرمایند:



اگر خداوند متعال مردم را وعده بهشت نمی داد و از جهنم نمی ترسانید، باز هم بر آنان ضروری بود از خداوند پیروی کنند و گناه نکنند، زیرا خداوند بر مردم تفضل و نیکی کرده و نعمتهایی به ایشان عطا کرده که سزاوار آن نبودند.



امام صادق(ع) در الکافی، ج۲، ص۲۸۸ میفرمایند:


پیامبر(ص) در مسافرتی با یاران خود به سرزمینی خشک و بی آب و علف وارد شدند.

برای تهیه و تدارک غذا نیاز به هیزم برای برافروختن آتش داشتند.

پیامبر(ص) رو به یاران کردند و فرمودند:

هیزم بیاورید.

آنان در جواب گفتند:

یا رسول الله در این بیابان هیزمی یافت نمیشود.

حضرت(ص) فرمودند:

هر اندازه هیزم یافتید، بیاورید.

هر یک اندکی هیزم جمع کردند و در جایی انباشتند. پس از مدتی هیزم زیادی جمع شد.

در این هنگام پیامبر(ص) فرمودند:

گناهان نیز اینچنین انباشته میشوند.


خطبه ۱۲ نهج البلاغه



پس از پيروزي در جنگ بصره در سال 36 هجري يكي از ياران امام علی(ع) گفت:

دوست داشتم برادرم با ما بود و مي‏ديد كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پيروز كرد.

امام(ع) پرسيدند:

آيا فكر و دل برادرت با ما بود؟

گفت: آري.

امام(ع) فرمودند:

پس او هم در اين جنگ با ما بود.

با ما در اين نبرد شريكند آنهايي كه حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران مي‏باشند، ولي با ما هم عقيده و آرمانند، به زودي متوّلد مي‏شوند و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت مي‏گردد.


اولين آمر به معروف و ناهى از منكر، خود خداوند است.



سوره نحل آیه 90

إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسَانِ و اِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنكَرِ وَ الْبَغْيِ.

خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى‏دهد و از فحشا و منكر و ستم‏، نهى مى‏كند.

 ۱- آيا خداوندى كه انسان‏ها را به عدل و احسان دعوت مى‏كند، مى‏شود كه خود عادل نباشد؟

۲- عدل و احسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقررات خشك، دلها را التيام نمى‏دهد.

۳- در احسان، رسيدگى به نزدیکان اولويت دارد.


سوره اعراف آیه ۱۷۲: أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى.



ما ز خرابات عشق مست الست آمديم

نام بلي چون بريم چون همه مست آمديم

 ما همه زان يک شراب مست الست آمديم

ما همه زان جرعه‌ي دوست به دست آمديم

چون الست عشق بشنيدي به جان

از «بلي»‌ي نفس بيزاري ستان

چون «بلي»‌ي نفس گرداب بلاست

کي شود کار تو در گرداب راست


انه هو السمیع البصیر


بخشنده‌ای که سابقه‌ی فضل و رحمتش

ما را به حسن عاقبت امیدوار کرد

پرهیزگار باش که دادار آسمان

فردوس جای مردم پرهیزگار کرد

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد


فارابی، فیلسوف بزرگ اسلامی



خدا که در قدرت و حکمت و علم خود تام است، تمامی افعال او کامل و بدون نقص و عیب است. آفات و شروری که عارض اشیای طبیعی میشود، ضروری عالم ماده و طبیعی است.عالم ماده، نمیتواند خیر محض را بپذیرد.


فرق غضب و غیظ



غضب خشمي را گويند كه در فعل شخص ظاهر شده است؛ امّا غيظ، آن خشمي را گويند بروز

 ندارد؛ يعني در دل شخص است و شخص توان بروز دادنش را ندارد.

لذا برخي گفته اند: غيظ، غضب عاجز است.

فرق زکات و انفاق



زكات با داشتن شرايط واجب شرعی است ولی انفاق مستحب است.



صدوق، التوحید، ص139، باب11، حدیث1



امام صادق(ع):

خدا از ازل پروردگار ما بوده و هست و پیش از آنکه معلوم و مسموع و مبصور و مقدوری وجود

 داشته باشد، علم و سمع و بصر و قدرت، عین ذات او بوده اند.

امام سجاد(ع) در بحار الانوار، ج۶، ص۲۲۳ میفرمایند:


از مرگ غافل مباش.

به همین زودی قبض روح خواهی شد.

به منزلی منتقل میشوی.

روح به تو بازگردانده میشود و دو فرشته به نام منکر و نکیر برای سوال بر تو وارد میشوند.

اول چیزی که میپرسند، از پروردگار توست.

آنگاه از پیامبری که به سوی تو فرستاده شده است و از دینی که پذیرفته ای و از کتابی که

 تلاوت میکردی و از امامی که ولایت او را قبول کرده ای.

آنگاه از عمرت میپرسند که در چه راهی سپری ساختی و از مال و ثروت که از کجا کسب نمودی

 و در چه راهی صرف کردی.



حضرت محمد(ص) در مستدرک الوسائل، ج15، ص156 فرمودند:



پس آنگاه که مادر وضع حمل کرده و شروع به شیر دادن نوزاد کند، به هر بار مکیدن شیر مادر، در

 روز قیامت نوری درخشان در برابرش جلوه کند و هر کس از گذشتگان و آیندگان آنرا مشاهده

 کند به شگفت آید و در نامه ی عمل، روزه دار شب زنده دار ثبت گردد ... .


پس اگر فرزندش را از شیر گرفت، خدای متعال به او فرماید: ای زن، بدان که تمام گناهانت را

 آمرزیدم، پس عمل خود را از سر بگیر.


گنهکاران نمیتوانند زیبارویی و فقر و ... را بهانه گناه کنند تا از کیفر رهایی یابند.



روز قیامت زن زیبایی را که به سبب زیبایی در دام گناه افتاده است، برای حساب می آورند واو

 به زیبایی خود عذر می آورد و میگوید: پروردگارا، مرا زیبا آفریدی و همین موجب گمراهی

 امگردید. به او میگویند: مریم از تو زیباتر بود و عفت خود را حفظ نمود. نیز مرد زیبایی را می

 آورندکه مرتکب گناه شده است. او نیز به جمال خود عذر میجوید، ولی به او پاسخ میدهند:

 یوسف از تو زیباتر بود، ولی گناه نکرد.

همچنین کسیکه به سبب گرفتاریهای زندگی و مصیبت های فراوان، دچار لغزش شده است، به

 بیچارگی و بدبختی خود عذر می آورد، ولی به او پاسخ میدهند: ایوب را گرفتاریهای بیشتریبود،

 ولی به گناه آلوده نگشت.

بحارالانوار، ج۷، باب ۱۳، حدیث ۳



قدر هنگام سحر بدان



سحر جود و کرم بسیار دارد
سحر بوی خوش دلدار دارد

سحر مهمانی خاص الهی است
سحر وقت گذر از روسیاهی است

سحر آمد دلم فریاد دارد
کریمی کو که ما را یاد دارد


کریمی غیر تو یا رب نباشد
به جز نام تو اندر لب نباشد

بزرگی کن کرم بنما به عالم
ببین افسرده و بشکسته بالم

مرا امشب دگر کن میهمانت
مرا ساکن نما در آستانت


قسمت 72 دعای جوشن کبیر



یا رَبَّ الْعالَمینَ : اى پروردگار جهانیان
 
یا مالِکَ یَوْمِ الدّینِ : اى فرمانرواى روز جزا
 
یا غایَةَ الطّالِبینَ : اى مقصد نهایى جویندگان
 
یا ظَهْرَ اللاّجینَ : اى پشت و پناه پناهندگان
 
یا مُدْرِکَ الْهارِبینَ : اى در یابنده گریختگان
 
یا مَنْ یُحِبُّ الصّابِرینَ : اى که دوست دارد شکیبایان را
 
یا مَنْ یُحِبُّ التَّوّابینَ : اى که دوست دارد توبه کاران را
 
یا مَنْ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ : اى که دوست دارد پاکیزگان را
 
یا مَنْ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ : اى که دوست دارد نیکوکاران را
 
یا مَنْ هُوَ اَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ : اى که داناتر است به راه یافتگان

قرآن خواندن مرد عجم



یک زن عرب در کنار جویی نشسته به رختشویی مشغول بود.

بچه بازیگوشی هم داشت که مرتبا اذیت می کرد.

در آن حال مرد عجمی در حال گذر بود که قرآن را با صدای بلند می خواند.

زن عرب چون زبان عربی می دانست خوب تشخیص می داد که مرد عجم به درستی قرآن نمی خواند.

این بار که بچه شیطنت نمود زن عرب عصبانی شد و گفت:

اگر این دفعه اذیت کنی دست و پایت را میشکنم همانطور که این عجم دست و پای کلام خدا را میشکند.


تعبیر خواب



شخصی به نزد ابن سیرین آمد و گفت:

در خواب دیدم دنیا و آخرت از دست من رفت.

ابن سیرین گفت:

قدری بنشین.

پس از چند دقیقه شخص دیگری آمد و گفت:

در خواب دیدم دنیا و آخرت به دست من آمد.

ابن سیرین به آن مرد اول گفت:

تو قرآن گم کرده ای و این شخص آن را یافته است و مساله همان بود که تعبیر کرده بود.

مرد دوم رفت قرآن را آورد و به صاحبش داد.


رسول الله(ص) در کنز العمال، ج۱۶، ص۴۴۵ میفرمایند:



پروردگار دوست دارد که بین فرزندانتان عدالت را رعایت کنید حتی در بوسیدن آنان.


امام صادق(ع) در الکافی، ج2، ص94 میفرمایند:



آن را که بر تو نعمتی داده است، سپاس بگزار و بر آن که سپاس می گذارد، نعمت ده، که نعمت ها

 هر گاه شکرگزاری شوند، زوال نمی پذیرند و هر گاه ناسپاسی شوند، دوام نمی آورند. شکر موجب

 زیادی نعمت و مانع دگرگونی آنهاست.


امام علی(ع): المستشهد بآیاته علی قدرته. اصول کافی، ج۱، ص۱۳۹



آیات و مخلوقات خداوند شاهد و نشانه قدرت اویند.


حضرت محمد(ص) در یک خطاب کلی به همه جوانان میفرمایند:



ای جوانان، هر کدام که میتوانید ازدواج کنید، زیرا ازدواج موجب عفت و پاکدامنی میشود.

اخلاق النبی فی القرآن و سنه، ج۲، ص۶۹۲


****فرازی بر دعای نور****


**به نام خداوند بخشنده مهربان **

**به نام  مبـــــــارک خدا که نور عالم است **

**به نام  مبـــــــــارک خدا که نور نور عالم  است **

**به نام  مبـــــــــــــــارک خدا که نور بالای نور عالم  است**

**به نام مبـــــــــــــــــــــــارک خدا آن نام که مدبر امور عالم  است**

**به نام  مبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارک خدا آن که نور را از نور   آفرید** 

**ســـــــــــــــــتایش خدا را که نور را از نور آفرید**


چه کارهایی موجب رسیدن به بهشت و چه کارهایی موجب گرفتار شدن در جهنم میشود؟



يُنَادِي مُنَادٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ:

أَلَا إِنَّ كُلَّ حَارِثٍ مُبْتَلَى فِي حَرْثِهِ وَ عَاقِبَةِ عَمَلِهِ غَيْرَ حَرَثَةِ الْقُرْآنِ.

در روز قيامت ندا دهنده‏ای بانگ مي‏زند كه:

آگاه باشيد امروز هر كس گرفتار بذری است كه كاشته و عملي است كه انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن.

¤¤¤¤¤***نهج البلاغه،خطبه 176***¤¤¤¤¤


بحار الانوار، ج8، ص136، ح48



شخصی از امام صادق(ع) پرسید:

چطور می شود که مغز ساق پای حور العین از زیر هفتاد حله معلوم باشد؟

حضرت فرمودند:

درهمی را در میان آب زلالی که یک نیزه عمق آن باشد بیندازی به سبب لطافت معلوم باشد.


گناهان کبیره، ج1، ص402



حضرت محمد(ص):

لا یزنی الزانی و هو مومن و لا یسرق السارق و هو مومن.

کسی که مومن است زنا نمی کند و همچنین شخص مومن دزدی نخواهد کرد.



امام علی(ع) در بحار الانوار، ج۱، ص۹۴ میفرمایند:



چهار چیز است که انسان را بزرگ و ارزشمند می کند:

۱- عفت و پاکدامنی

۲- مودب بودن و به دیگران احترام گذاشتن

۳- بخشش و احسان

۴- عاقلانه برخورد کردن در تمام کارها