سعدی :


بگذشت و باز آتش در خرمن سکون زد

درياي آتشينم در ديده موج خون زد

خود کرده بود غارت عشقش حوالي دل

بازم به يک شبيخون بر ملک اندرون زد

ديدار دل فروزش در پايم ارغوان ريخت

گفتار جان فزايش در گوشم ارغنون زد

سعدي ز خود برون شو گر مرد راه عشقي

کان کس رسيد در وي کز خود قدم برون زد


اگر دلهایمان را با شکوفه های محبت زینت دهیم ...



مشکلات و سختیها کمرنگ و امیدها و زیباییها پر رنگتر خواهند شد

حضرت محمد(ص) در بحار الانوار، ج۷۲، ص۳۰۴ میفرمایند:



ان الله تعالی لا یقبل عملا فیه مثقال ذره من ریاء.

همانا خداوند متعال، کاری که در آن ذره ای ولو ناچیز ریا و خودنمایی باشد را نمیپذیرد.


امام صادق(ع) در بحار الانوار، ج7، باب16، ح15 میفرمایند:



هر روزی که فرا میرسد، به فرزندان آدم خطاب میکند: کار نیک انجام بده تا من در رستاخیز

به سود تو گواهی دهم. من موجودی ناپدیدارم، در گذشته نبوده ام و در آینده نیز نخواهم بود.

و آنگاه که تاریکی فرا میرسد، شب نیز چنین میگوید.

 

امام سجاد(ع) در دعای ششم صحیفه سجادیه میفرمایند:

هذا یوم حادث جدید و هو علینا شاهد و عتید.

امروز روز جدیدی است که در قیامت بر اعمال ما گواه است.


امام علی(ع) در بحار الانوار، ج۷۰، ص۳۶۴ میفرمایند:



اگر خداوند معصیت کاران را تهدید به مجازات هم نکرده بود، لازم بود برای ادای شکرش

از نافرمانی او دست بردارند.


نیست شو تا هستی ات در پی رسد



تا تو هستی هست در تو کی شود

امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه دعای ۲۶، درباره نگاه به نامحرم میفرمایند:



و اجعلنی اللهم ... اغض بصری عنهم عفه.

خدایا مرا آنگونه قرار بده که ... چشم خود را از روی عفت ببندم.


سوره انعام آیه 163



لاَ شَرِيكَ لَهُ


ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 590



امام صادق(ع):

من قتل نفسه متعمدا فهو فی نار جهنم خالدا فیها.

کسیکه خودکشی کند برای همیشه در جهنم خواهد بود.


امام باقر(ع) در بحار الانوار، ج۷، باب۱۳، ح۱ میفرمایند:


روز قیامت خداوند به گنهکار میفرماید:

آیا به ناروایی این عمل آگاه بودی؟ اگر بگوید: آری، به او میفرماید: چرا به علم خود عمل

نکرده ای؟ اگر بگوید: نمیدانستم، به او خطاب میرسد: چرا فرا نگرفتی تا به آن

عمل کنی؟ بدینسان در مقام احتجاج، بنده گنهکار مغلوب میگردد

و خداست که بر بندگان خود حجت دارد.


رسول الله(ص) در الکافی، ج2، ص91 میفرمایند:



صبر ۳ گونه است: صبر در مصیبت و صبر بر طاعت و صبر در معصیت.

کسیکه در هنگام مصیبت و سختی، صبر پیشه کند تا به خوبی آنرا برگرداند

خداوند برای او ۳۰۰ درجه مینویسد که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه

فاصله میان زمین و آسمان است. کسیکه بر طاعت و پیروی از خداوند متعال صبر کند

خداوند برای او ۶۰۰ درجه مینویسد که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله

میان زمین تا عرش است و کسیکه از معصیت خداوند صبر کند، خداوند برای او ۹۰۰ درجه

مینویسد که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله زمین تا انتهای عرش است.



بیداری شب، به امید دیدن رویی از لیلی.




برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر

وه که با خرمن مجنون دل افگار چه کرد

 

امام صادق علیه السلام در میزان الحکمه، ج۵، ص۴۱۷ میفرمایند:

لا تدع قیام اللیل، فان المغبون من حرم قیام اللیل.

نماز شب را رها نکن، همانا زیانکار کسی است که از نماز شب محروم شده باشد.



سوره حجر آیات ۴۵-۴۸



همانا پرهيزكاران در باغ‏ها و (كنار) چشمه سارانند.

(به آنان خطاب مى‏شود:) با سلامت و امنيّت به باغها وارد شويد.

و ما هرگونه كينه‏اى در سينه‏هاى آنان را بركنده‏ايم، (در نتيجه آنان) دوستانه بر تخت‏ها روبروى يكديگرند.

هيچ خستگى و رنجی در بهشت به آنها نمیرسد و هيچ گاه از آن اخراج نمى‏گردند.

****

آنچه مهم است جمع شدن همه‏ى نعمت‏ها در يكجاست، زيرا در دنيا يكجا باغ هست، چشمه نيست

و گاهى چشمه هست، باغ نيست و گاهى هر دو هست، سلامتى نيست و گاهى هر سه هست

امنيت نيست و گاهى همه هست ولى صفا و صميميت نيست و گاهى همراه با انواع سختى‏ها

و رنج‏هاست و گاهى كه انواع نعمت‏ها يكجا جمع مى‏شود بايد همه را رها كرد و رفت. لكن در

قيامت انواع نعمت‏هاى مادى و معنوى و اجتماعى و روانى همراه با ابديت است.

نکات آیه:

۱- دورى از گناه در اين چند روزه‏ى دنيا، كاميابى ابدى را به همراه دارد.

۲- نعمت‏هاى بهشتى، بى‏نقص است. باغ با چشمه، سلامتى با امنيت، برادرى با صميميت، راحتى با دوام است.

۳- نعمت‏هاى بهشت جامعيت دارد. هم مادّى است مثل باغ و چشمه، هم روحى است مثل امنيت و صفا، هم اجتماعى است مثل اخوت و دوستی و از همه بالاتر همراه با رضاى الهى و تبريك و تهنيت است.

۴- بهشتيان نسبت به تفاوت درجات خود، مسئله‏اى ندارند.

****


امام صادق(ع) میفرمایند:


من حلف علی یمین و هو یعلم انه کاذب فقد بارز الله تعالی.

کسیکه قسم بخورد در حالیکه میداند دروغ میگوید، پس آشکارا با خداوند متعال جنگیده است.

گناهان کبیره، ج۱، ص۳۳۳


رسول الله(ص) به زنی به نام حولا فرمود:



زینت و آرایش خود را برای غیر شوهر آشکار مساز ... کسانی از شما، که به خدا و روز

قیامت عقیده دارید (گوش کنید)، برای غیر شوهر زینت نکنید و اگر چنین کنید، دین شما

تباه میشود و مورد خشم خداوند قرار میگیرید.

مستدرک الوسائل، ج۱۴، باب۴۰، ح۲


تفسير درّ المنثور: خداوند حکیم از همه میپرسد که چه کرده اند.


حضرت محمد(ص):

كُلّكم راع و كُلّكم مسئول عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس و الرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها.

همه‏ى شما مسئول رعیت (=کسیکه باید مراعات حالش شود) خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از مردم و مرد از همسرش و زن از رفتار در خانه‏ى شوهرش.

همچنين فرمودند:

 خداوند از من نيز سؤال مى‏كند كه آيا ابلاغ رسالت كرده ام يا نه؟


مقصود از صله رحم كه اسلام فرموده آن است كه ...



انسان از حال خويشان مطلع باشد و اگر مشكلى دارند در حد توان حل كند و لازمه اين كار
 
اين نيست كه حتما به خانه افراد برود، بلكه اگر به وسيله تلفن و نامه و امثال ذلك هم از
 
حال آنها با خبر شود كافى است.


سوره نساء آیه 40 :



إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَ إنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَعِفْهَا وَ يُؤْتِ مِنْ لَّدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً.

همانا خداوند، به مقدار ذره‏اى هم ستم نمى‏كند و اگر كار نيكى باشد آن را دوچندان مى‏كند و از جانب خويش پاداش بزرگى نیز عطا مى‏كند.

معمولاً ريشه‏ى ظلم، يا جهل است يا ترس، يا نياز، يا حرص و ... ولى خداوند غنى و دانا و منزه است، پس ظلم نمى‏كند. به علاوه خداوندی که خود به عدل و احسان فرمان داده، چگونه ظلم مى‏كند؟ البتّه پاداش خداوند، چند برابر (ده برابر تا هفتصد برابر) است و اين احسان و لطف اوست.

1- خداوند عادل است و مجازات‏هاى او عكس‏ العمل كردارهاى خود ماست.

2- كيفرهاى الهى مطابق جرم، ولى پاداش‏هاى الهى چند برابر است.

3- خداوند، علاوه بر افزايش حسنات، از جانب خود نيز اجر عظيم مى‏دهد.


امام صادق (ع) در بحار الانوار، ج14، ص75 میفرمایند :



إِنَّ آخِرَ الْأَنْبِيَاءِ دُخُولًا إِلَى الْجَنَّةِ سُلَيْمَانُ ع وَ ذَلِكَ لِمَا أُعْطِيَ مِنَ الدُّنْيَا.

آخرين پيامبران از نظر داخل شدن به بهشت، حضرت سليمان (ع) است به جهت دنيايی كه به ایشان عطا شده بود.



زن با هر جای بدن مرد میتواند لذت ببرد اما ...


عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ كَانَ لَنَا جَارٌ شَيْخٌ لَهُ جَارِيَةٌ فَارِهَةٌ قَدْ أَعْطَى بِهَا ثَلَاثِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ كَانَ لَايَبْلُغُ مِنْهَا مَا يُرِيدُ وَ كَانَتْ تَقُولُ اجْعَلْ يَدَكَ كَذَا بَيْنَ شُفْرَيَّ فَإِنِّي أَجِدُ لِذَلِكَ لَذَّةً وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يَفْعَلَ ذَلِكَ فَقَالَ لِزُرَارَةَ سَلْ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ هَذَا فَسَأَلَهُ فَقَالَ لَابَأْسَ أَنْ يَسْتَعِينَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مِنْ جَسَدِهِ عَلَيْهَا وَ لَكِنْ لَايَسْتَعِينُ بِغَيْرِ جَسَدِهِ عَلَيْهَا.

زراره ميگويد:

ما همسايه ای داشتيم که پير بود ولي کنيز جواني داشت که او را به سي هزار درهم خريده بود. اما نميتوانست آنچنان که ميخواهد از او لذت ببرد. و آن زن به او مي گفت: دستت را بين دو طرف آلت تناسلي من قرار بده که من از اين کار لذت ميبرم. اما آن مرد دوست نداشت اين کار را انجام بدهد. او به من گفت تو از امام صادق (ع) بپرس آيا اين کار جايز است؟
حضرت فرمودند:
اشکالی ندارد، از هر قسمتي از بدنش مي تواند براي اين کار کمک بگيرد (حتی دهان) ولی از غير بدنش برای اين کار استفاده نکند.
 
الكافی*5*4۹۷


حضرت محمد(ص): احسن الکلام، کلام الله. میزان الحکمه، ج۸، ص۴۴۸



نیکوترین سخن، سخن خداوند است.


سوره اعراف آیات 6و7 :



فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ(۶)فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَآئِبِينَ(۷)

پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد. پس بى‏شك (از هر چه كرده‏اند) از روى علم برايشان بازگو خواهيم كرد و ما (از مردم،) غايب و بى‏خبر نبوديم.

پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى‏گيرند.

سؤال در قيامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبيخ است و گاهى نيز تقدير و تشكّر، وگرنه چيزى از خدا پنهان نيست تا با سؤال، رفع ابهام شود.

علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‏اى در كار نيست.


آيا در اين عصر، بحار الانوار و وسائل الشیعه و ... از تحریف محفوظ هستند؟



امروزه با توجه به چاپ اين کتابها و وجود نسخ متعدد از آنها امکان دست کاری در اين کتب

غیر ممکن است. در گذشته نيز از زمان مرحوم کلينی که کافی را نوشته تا زمان های بعد مرسوم

علمای شيعه بر اين بوده که به جهت تحريف نشدن کتب حديث اجازه روايت به شاگردان خود

ميداده اند و هر کسی حق نقل و استنساخ کتب حديثی را نداشته است.

و با گذشت زمان و وجود نسخه های متعدد متحد الشکل از يک کتاب ديگر احتمال تحريف

در آن منتفی ميشده است.


اسلام، دين تجاوز و تعدّى به دیگران نيست، ولى تعدّى و تجاوز ديگران را نیز نمى‏پذيرد.



سوره بقره آیه 194:

مَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ‏.

هر كس بر شما تعدى كرد همان گونه كه بر شما تعدى كرده بر او تعدى كنيد و از خدا بترسید و بدانيد كه خداوند با پرهيزگاران است.


نماز اشک بر سجاده عشق



بزن گامی به عمق جاده عشق           به آبادی صاف و ساده عشق

در این خلوت بیا با هم بخوانیم            نماز اشک بر سجاده عشق


داستانی درباره زود قضاوت کردن:



مرد مسنی به همراه پسر ٢۵ ساله اش در قطار نشسته بود.به محض شروع حرکت قطار پسر ٢۵ ساله که کنار پنجره نشسته بود پر از شور و هیجان شد.دستش را از پنجره بیرون برد و در حالی که هوای در حال حرکت را با لذت لمس میکرد فریاد زد: پدر نگاه کن درختها حرکت میکنن. مرد مسن با لبخندی، هیجان پسرش را تحسین کرد. کنار مرد جوان، زوج جوانی نشسته بودند و از حرکات پسر جوان که مانند یک کودک ۵ ساله رفتار میکرد، متعجب شده بودند!
ناگهان جوان دوباره با هیجان فریاد زد: پدر نگاه کن دریاچه، حیوانات و ابرها با قطار حرکت میکنند. زوج جوان پسر را با دلسوزی نگاه میکردند. آسمان باریدن گرفت چند قطره روی دست مرد جوان چکید. او با لذت آنها را لمس کرد و چشمهایش را بست و دوباره فریاد زد: 
پدر نگاه کن باران میبارد، آب روی من چکید.
زوج جوان دیگر طاقت نیاورند و از مرد مسن پرسیدند: 
چرا شما برای مداوای پسرتان به پزشک مراجعه نمیکنید؟
مرد مسن گفت: ما همین الآن از بیمارستان بر میگردیم. امروز پسر من برای اولین بار در زندگی میتواند ببیند. 

امام علی(ع) در بحار الانوار، ج72، ص288 میفرمایند:




ثلاث علامات للمرائی ینشط اذا رای الناس و یکسل اذا کان وحده و یحب ان یحمد فی جمیع اموره.

سه چیز از نشانه های ریا و شخص ریاکار است:

۱- وقتی در حضور مردم کاری انجام میدهد چون کار او را میبینند، با نشاط و شاداب است.

۲- وقتی تنهایی کاری را انجام میدهد، کسل میباشد.

۳- دوست دارد مردم در هر کاری که انجام میدهد او را تحسین و ستایش نمایند.



سوره انعام آیه 59: مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا.




هيچ برگى فرو نمى‏افتد مگر اينكه آن را مى‏داند.


هر که در بحر توکل غرق گشت ...



همتش از ما سوی الله در گذشت 


ارزش و اعتبار دنیا < ارزش و اعتبار آب بینی بزغاله



امام علی(ع):

مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْ‏ءٍ طُوبَى لَهُ إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ.

در این دنیا، مردم چيزى را نگفتند خوش باد، جز آن كه روزگار، روز بدى را براى آنها تدارك ديد.

به همین خاطر، ایشان دنیا را در خطبه ۳ نهج البلاغه، اینگونه معرفی میکنند:

دنیای شما نزد من از آب بینی بزغاله ای بی ارزش تر است.