امام صادق(ع): ارض بما قسم الله لک تکن غنیا. بحار الانوار، ج78، ص192



به آنچه خداوند برای تو تقدیر و قسمت نموده است راضی باش، 

تا انسانی بی نیاز گردی.


حضرت محمد(ص): خیر الاخوان، المساعد علی اعمال الاخره. میزان الحکمه، ج1، ص57



بهترین دوستان آنهایی هستند که، انسان را به کارهای آخرتی تشویق

 و کمک می کنند.

هو الله. کسیکه ...



۱- از ازل بوده و تا بینهایت هم خواهد بود و هیچگاه نمیمیرد،

۲- در همه جا حضور دارد و میبیند و میشنود،

۳- صداقت دارد، دروغ نمیگوید و ظلم نمیکند،

۴- هر کاری را با علم و قدرتش میتواند انجام بدهد،

۵- به هر کسی و هر چیزی تسلط داشته و قویترین است،

۶- خستگی و خواب در او راه ندارد،

۷- کار بیهوده انجام نمیدهد و تمام کارهایش قابل تقدیر است،

۸- هر لحظه در حال انجام کاری است و کاری او را از کار دیگر باز نمیدارد،

۹- آسمانها و زمین و ... مال او بوده و ثروتمندترین است،

۱۰- خالق خورشید، ماه، هوا، آب، خاک، آتش، زن، مرد، شهوت، عقل، دل و ... است.


شیخ صدوق، التوحید، باب 9، حدیث 15:



مردی از امام علی (ع) پرسید:

آیا پروردگار تو میتواند دنیا را در تخم مرغی جای دهد بدون آنکه دنیا کوچک و تخم مرغ بزرگ شود؟

امام علی (ع) در پاسخ فرمودند:

ان الله تبارک و تعالی لا ینسب الی العجز و الذی سالتنی لا یکون.

خداوند به عجز و ناتوانی متصف نمیگردد، بلکه آنچه تو گفتی موجود نمیشود.


رسول الله (ص) در میزان الحکمه، ج۵، ص۵۴۶ میفرمایند :



ما احل الله شیئا ابغض الیه من الطلاق.

نزد خداوند، بدترین و مبغوض ترین چیز حلال، طلاق است.



مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۲۱۵:



زمانی که عباس و زینب -دو فرزند علی(ع)- کودک بودند، روزی علی(ع) به فرزند خود عباس(ع) فرمودند: فرزندم، بگو یک. عباس(ع) گفت: یک. علی(ع) فرمودند: بگو دو. عباس(ع) گفت: خجالت میکشم با زبانیکه یک گفتم دو بگویم. امام چشمان فرزند خود را بوسید، آنگاه به زینب کبرا(س) که در طرف چپش قرار گرفته بود نگاه کرد. زینب(س) عرض کرد: پدر جان، آیا ما را دوست داری؟ امام فرمودند: آری دخترم، فرزندانمان جگرگوشه هایمان هستند. زینب(س) عرض کرد: پدر جان، دو محبت است که با هم در قلب مومن جمع نگردد، "حب خدا" و "حب اولاد" و اگر از مهر ما گریزی نیست پس عطوفت و شفقت از آن ما و محبت خالصانه از آن خدا. این سبب شد که مهر و عاطفه علی(ع) به آندو فزونی گیرد.



ملا احمد نراقی در معراج السعاده، صفحه ۶۴۳ میفرمایند:



صبر عبارت است از ثبات نفس و مضطرب نگشتن آن در بلاها و مصیبت ها و

 مقاومت کردن در برابر حادثه ها و سختی ها.


سوره انعام آیه 17:


وَ إِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدُيرٌ.

و اگر خدا به تو زيانى برساند كسى جز او برطرف كننده آن نيست و اگر خيرى به تو برساندپس او بر هر چيزى تواناست.

نکته ها:

1- سرچشمه‏ى همه‏ى امور يكى است، نه آنكه خيرات از منبعى و شرور از منبع ديگر سرچشمه گيرد.

2- بايد همه‏ى اميدها به خدا و همه‏ى خوف‏ها از خدا باشد.

3- قوانين الهى استثنا بردار نيست، حتی حضرت محمد(ص) نيز در مواجهه با حوادث تلخ و شيرين، بايد متوجه خدا باشد.


امام علی(ع) در خطبه 226 نهج البلاغه دنیا را معرفی میکند:




دار بالبلاء محفوفه و بالغدر معروفه ... الامان منها معدوم ... و انما اهلها فیها اغراض مستهدفه ...

دنیا خانه ای است پوشیده از بلاها و به حیله و نیرنگ شناخته شده ... امنیت در آن وجود ندارد ... و اهل آن همواره هدف تیرهای بلا هستند ...



راستی آور که شوی رستگار ...



راستی از تو ظفر از کردگار 


سوره فاطر آیه 2: هر رحمتى را خداوند به روى مردم بگشايد، بازدارنده‏اى براى آن نيست.



يكى از ياران پيامبر (ص)! نامه‏اى را به زنى داد تا براى مشركان مكّه ببرد و آنان را از تصميم پيامبر(ص) مبنى بر فتح مكّه آگاه كند. (مکه سرزمین مقدس است) جبرئيل، موضوع را به رسول الله(ص) خبر داد و پيامبر(ص)، علی(ع)، و جمع ديگرى را براى پس گرفتن نامه از آن زن، به سوى مكّه فرستاد و فرمود: «در فلان منطقه آن زن را خواهيد يافت».

****

 گروه اعزامى حركت كردند و در همان نقطه‏اى كه پيامبر فرموده بود، آن زن را يافتند و سراغ نامه را از او گرفتند. زن از وجود چنين نامه‏اى اظهار بى اطلاعى كرد. بعضى از اصحاب، سخنان زن را باور كردند و خواستند به مدينه برگردند، امّا علی (ع) فرمود: «نه جبرئيل به پيامبر دروغ گفته و نه آن حضرت به ما، بنابراين قطعاً نامه‏ى مورد نظر در نزد اين زن است». سپس شمشير كشيد كه نامه را بگيرد. زن كه مسئله را جدّى ديد، نامه را از ميان موهاى سرش بيرون آورد و آن را تحويل داد.
****

نامه را نزد پيامبر(ص) آوردند. حضرت، نويسنده‏ى نامه - حاطب بن ابى بلتعه - را احضار و او را توبيخ كرد. حاطب گفت: من خائن نيستم ولى از آنجا كه بستگانم در مكّه و در ميان مشركان به سر مى‏برند، خواستم دل مشركان را به دست بياورم تا بستگانم در آسايش به سر برند. پيامبر(ص) او را بخشيدند و آیاتی نازل شد.
****

آیه ۱ سوره ممتحنه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، دشمن من و دشمن خود را دوست نگيريد.شما با آنان طرح دوستى مى‏افكنيد، در حالى كه آنان نسبت به حقّى كه براى شما آمده است، كفر ورزيده‏اند. آنان شما و پيامبر را به خاطر ايمان به خدا كه پروردگار شما است، (از مكّه) اخراج و آواره نموده‏اند. اگر شما براى جهاد در راه من و طلب رضاى من از وطن بيرون آمده‏ايد، با آنان دوستى نكنيد. شما مخفيانه دوستى خود را به آنان مى‏رسانيد در حالى كه من به آنچه مخفيانه و آنچه آشكارا انجام میدهيد، آگاه‏ترم و هر كس از شما چنين كند، قطعاً از راه راستمنحرف گرديده است.

****

خداوند جبار (جبران کننده) در سوره بقره آیه 83 میفرماید :



قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً.

 با مردم نیکو سخن بگوييد.

***

برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‏ى مردم لازم است.

قاره ها در ابتدا به هم پیوسته و یکپارچه بوده اند.




سوره عبس: أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاء صَبًّا (25) ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا (26)

ما آب فراوان از آسمان فرو ريختيم‏ سپس زمين را سخت شقه شقه کردیم.

نکات آيه:

1ــ آبهای موجود روی زمين در ابتدا در درون زمين بوده، بعد بـصـورت بخار با آتـشـفـشـانها همراه با دود و گرما و گاز از زمين خارج شده و در جو جا گرفته و ابرها را تشکيل داده. بعد با سرد شـدن و بـه نـقـطـه بـارش رسـيـدن جـو، بـارانـهـای سنگين باريده، طوريکه قـرآن بـجـای واژه بـاريـدن از واژه ريخـتـن استفاده کرده و با مـفـعـول مـطلق «صَـبّـاً» نيز روی ريختنِ آن  تأکـيـد کرده که به معنی "سيل آسا ريختن آن" ميشود.

2ــ خشکی شقه شقه شده است: خشکيهای زمين در ابتدا يکی بوده و بعدها شـقـه شـقـه شده است.


چرا بعضی از گنهکاران، زندگی مرفهی دارند در حالیکه ...؟



امام علی(ع):

إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَلَ.

همانا امروز روز كار است و روز شمار نباشد و فردا روز شمار است و كس را مجال كار نباشد.

نهج البلاغه، خطبه ۴۲


امام علی (ع) در نهج البلاغه خطبه ۱۶۵ میفرمایند :



اگر با چشم دل به آنچه که از بهشت برای تو وصف کرده اند بنگری، از آنچه در دنیاست دل میکنی.

از زیبارویی خدایم هیچ نمیدانم.



از غم دوست در این میکده فریاد کشم

دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست

که برش شکوه برم داد ز بیداد کشم


امام علی (ع) در حکمت ۴۵ نهج البلاغه میفرمایند :



اگر بدين شمشيرم بر بيني مرد با ايمان زنم كه مرا دشمن گيرد، نگيرد، و 

اگر همه جهان را بر منافق ريزم تا مرا دوست دارد، نپذيرد، و اين از آن است كه

 قضا جاري گشت و بر زبان پيامبر امّي گذشت كه فرمود: اي علي مؤمن تو را 

دشمن نگيرد و منافق دوستي تو نپذيرد.

*******

به تیغم گر کشد دستش مگیرم

و گر تیرم زند منت پذیرم

کمان ابرویت را گو بزن تیر

که پیش دست و بازویت بمیرم


همین دانم که درمانم تو داری.



نگارینا دل و جانم تو داری

همه پیدا و پنهانم تو داری

نمیدونم کاین درد از که دارم

همین دانم که درمانم تو داری


حضرت محمد (ص) در وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۲۰۱ میفرمایند :



کودکانتان را دوست بدارید و به آنان اظهار محبت کنیدو اگر به آنان وعده ای دادید، به آن وفاکنید، زیرا آنان روزی خود را به دست شما میبینند.



مردی به امام جواد (ع) گفت: چرا برخی مسلمانان مرگ را دوست نمیدارند؟ امام فرمودند:



زیرا مرگ را نشناخته اند. اگر آن را میشناختند و از اولیای الهی بودند، آنرا 

دوست میداشتند و میدانستند که سرای آخرت برای آنان بهتر از دنیاست.

صدوق، معانی الاخبار، صفحه ۲۹۰



هر کسی که در پی چیزی شتافت ...



بر همه یا برخی از آن دست یافت 


لا اله الا الله .



انیس قلب خود تنها خدا کن

خدا را در دل شبها صدا کن

ز خوف حق چو اشکی را چکاندی

به حال این رفیقت هم دعا کن


امام سجاد (ع) در اصول كافى،جلد4،ص412 میفرمایند :



آيه هاى قرآن گنجينه هائى است، پس هرگاه در يك گنجينه را گشودى شايسته است

 كه بدانچه در آن است نظرى بيفكنى.


بحار الانوار، ج46، ص56



در مدینه تعداد زیادی خانواده زندگی میکردند که مایحتاجشان تامین میشد

ولی نمیدانستند چه کسی آنها را تامین میکند

هنگامیکه امام سجاد(ع) رحلت کرد، روزی آنان نیز قطع شد.



محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج43، ص341 :



امام حسن (ع) وقتی شنید مردی که در کنار او در مسجد الحرام نشسته، از

 خدا میخواهد به او ۱۰۰۰۰ درهم روزی کند به منزل خویش آمد و همان مبلغ را 

برای او فرستاد.



حضرت محمد(ص) در الکافی، ج۲، ص۱۹۱ میفرمایند:



محبوبترین کارها نزد خداوند خشنود کردن مومن است، به اینکه گرسنگی او را

 برطرف کنی یا مشکلی را از او مرتفع سازی.



حضرت محمد(ص) در بحار الانوار، ج۱۷، ص۳۱۱ میفرمایند:



مومنان برادرند و نیازهای یکدیگر را برآورده میکنند. به همین سبب، خداوند نیز 

در روز قیامت نیازهای آنان را برمی آورد.


حضرت محمد(ص) در الکافی، ج۲، ص۱۶۳ میفرمایند:



متعبدترین مسلمان کسی است که دلش نسبت به دیگر مسلمانان 

صافتر و سالمتر است.


امام صادق (ع) در الکافی، ج۲، ص۱۶۶ میفرمایند :



مومنان برادر یکدیگرند و همانند اعضای یک بدن هستند. اگر عضوی از آن به درد آید، 

دیگر اعضا نیز آنرا حس میکنند و روح آنان نیز یکی است و ارتباط روح مومن با 

خدا سخت تر از ارتباط شعاع خورشید با خود خورشید است.

**********

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار


ابو هریره در وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۲۰۳ میگوید :



روزی اقرع بن حابس، پیامبر (ص) را مشاهده کرد که حسین (ع) را میبوسد، 

گفت: من ۱۰ فرزند دارم و تاکنون هیچ یک از آنها را نبوسیده ام. 

پیامبر (ص) فرمودند: هر کس مهر و محبت نداشته باشد مشمول لطف و 

رحمت الهی قرار نمیگیرد.